Thursday, October 27, 2011

JUAL... JUAL... JUAL...

As salam.......

Saje nk bercerita sket hari rabu masa cuti Deepavali aritu ada deal dgn someone kt Shah Alam ni psl jual beli kereta. Sebenarnya gini, mmg dh plan lama dh nk jual je kereta model KIA SEPHIA tu tp kalo nk tolak kt "use car" phm2 jela mmg harga down giler2. So ini membuatkan terbuka hati aku utk membuat iklan di internet melalui MUDAH.MY. Aku iklankan hari Isnin, then hari Selasa tu dh ada org call nk tgk kete and hari Rabu deal utk jumpa.

Hari Selasa......

Buyer : Assalammualaikum.....ini juanz ker? sy nk tnya kereta KIA SEPHIA yg kt mudah tu ada lg ker?

Aku :
Waalaikumussalam.... yer sy juanz, ada lg bang....

Buyer : Melalui gambar dan keterangan awk tu sy mcm berminat, tetapi sy nk tgk dulu kereta live dpn mata. Pasal harga tu boleh bincang lg ker?

Aku :
Oooo....mmg sebaiknya camtulah bang. Bab harga tu sy xnk cite melalui telefon sebaiknya kita jumpa dulu dan abg buat penelitian kt kereta sy kemudian barulah kita bincang harga masa tu.

Buyer : Ok....agk2nya bila kita boleh jumpa? kalo esok (Rabu) boleh ker? sbbnya esok cuti am.

Aku :
Boleh tp lewat sketlah dalam kul 1 pm boleh? sbbnya sy bergerak dari Kuala Selangor.

Buyer : Ok no problem.....

Hari Rabu......

Aku :
Ok bang..inilah kereta yg nk dijual tu. So far kereta ni xde masalah lg kalo nk jalan jauh. Cuma keadaan fizikalnya tu agk usanglah sket. Biasalah kereta lama..... Nak kena cat balik.

Buyer : Sy xde masalah bahagian luar, cuma enjin jer janji xde masalah.

Aku :
Baru2 ni sy ada tkr brg baru kt kereta ni mcm radiator, hos radiator, gear box, service minyak hitam dan aircond dh repair. So abang mmg dh x pyh nk wat pape lg laaa.....

Buyer : Ooooo...yeke...dgr enjin pn senyap lg.....

Aku :
Abang nilailah sendiri keadaan kereta ni.

Buyer : Setakat ni abg berpuas hati cuma harga tu kalo boleh, abg xnk mtk kurang tp sume urusan tkr nama, roadtax dan insuran awk uruskan....boleh?

Aku :
Hhhmmmmm...... oklah kalo gitu, sy setujulah....

Buyer : Ok....Isnin mggu depan kita jumpa lg utk urusan tkr nama sama2 kt JPJ.

Aku :
Ok bang.... nnt sy apply cuti awl2 laaa.....

Buyer : Ok thanks.....

Berdebar2 nk tggu Isnin depan ni...ntah jadi ke tak deal aku ni. Semalam (Khamis) dah wat inspection kereta kt PUSPAKOM PADANG JAWA. So dh setel step pertama. Step kedua tggu Isnin mggu dpn utk tkr insuran kepada owner baru dan tkr nama kt geran kepada owner baru. Then baru terima duit.... atas dasar percaya jer tp korang mesti dpt bau2 mcm aku nk kena tipu kan? sabar dulu..... ada perkara aku x cite kt sini. Buyer kena wat money order atas nama aku dulu then pegi wat urusan JPJ sama2. So xdelah unsur2 penipuan, juga ada lg beberapa step yg aku leh pegang dia supaya dia xleh lari dr aku. hehehe... Aku berdoa semoga di permudahkanlah segala urusan jual beli ini... insyaALLAH... Amin....












No comments:

Post a Comment