Tuesday, December 20, 2011

PANASSSS....!!!! PELAJAR TAJAAN PETRONAS KAHWINI TEMAN LELAKIi DI DUBLIN


KUALA LUMPUR 12 Dis. - Hasrat seorang bapa melihat anak lelakinya, Ariff Alfian Rosli yang menuntut di Dublin, Republik Ireland, untuk menjadi doktor perubatan hampa apabila anaknya itu bukan sahaja tidak meneruskan pengajian, malah gagal dihubungi di negara tersebut sejak tiga tahun lalu.

Pesara pegawai Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang telah berkhidmat selama 31 tahun, Rosli Haron, 56, kini buntu mengesan anak kedua daripada empat beradik itu setelah mencuba pelbagai usaha termasuk membuat laporan kepada polis, Wisma Putra, Kedutaan Malaysia di Ireland dan Kedutaan Ireland di sini, dalam tempoh tersebut.

Malah, katanya, dia dan isteri, Kamariah Hashim, 55, telah lapan kali ke Dublin dan Universiti College Dublin (UCD) untuk mencari anaknya itu yang merupakan ketua pengawas dan tokoh pelajar cemerlang Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 5 Wangsa Maju pada 2001.

Rosli memberitahu, Ariff, 28, yang cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mendapat tajaan pinjaman boleh ubah daripada Petronas untuk melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di United Kingdom (UK).

"Ariff kemudian dihantar ke UK untuk membuat A Level dan pada 2003 dia dihantar ke UCD untuk melanjutkan pengajian, walaupun dalam kontrak asal anak saya sepatutnya ke UK sahaja.

"Pada mulanya saya sangsi kerana Petronas tidak mempunyai pejabat penasihat pelajar di Dublin seperti mana Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Majlis Amanah Rakyat (Mara).

"Namun Ariff tetap meneruskan pengajian di UCD untuk mengikuti pengajian praklinikal dari 2003 hingga ke 2005 seterusnya klinikal (2005-2008)," katanya yang datang ke pejabat Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurutnya, meskipun demikian, Ariff tidak dapat menamatkan pengajiannya pada waktu ditetapkan iaitu pada 2008 dan perlu menyambung beberapa semester di universiti terbabit.

Malangnya, kata Rosli, Petronas enggan menaja perbelanjaan Ariff yang menelan kos lebih 38,000 Euro (RM160,000) setahun pengajian akademik dan kos sara hidup manakala dia pula tidak mempunyai cukup wang untuk menampungnya.

"Berikutan masalah kewangan, saya sarankan Ariff agar menyambung pengajiannya di Malaysia tetapi dia enggan kerana berazam hendak lulus dari UCD dan bermula daripada situ hubungan kami terjejas.

"Sehingga sekarang, saya dan isteri gagal bertemu Ariff dan menghubunginya walaupun telah mencuba pelbagai usaha sejak tiga tahun lalu," katanya.

Tambah malang, Rosli memberitahu, dia kini berhadapan dengan saman pihak Petronas untuk menuntut wang pengajian Ariff berjumlah lebih RM890,000 daripadanya sebagai penjamin pertama.

"Mana saya ada cukup wang untuk menjelaskan wang sebanyak itu dengan pencen saya. Sudahlah kami sekeluarga menderita kerana kehilangan anak, kami kini berhadapan dengan saman pula," ujarnya.

Menurutnya, berdasarkan maklumat diterimanya, dia begitu bimbang Ariff terjebak dengan perkara negatif termasuk pergaulan bebas dan murtad.

Dia juga ingin menasihatkan ibu bapa yang mempunyai anak di luar negara supaya mengambil iktibar dan berhati-hati dengan insiden menimpa keluarganya selain berharap pihak agensi terlibat atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dapat membantu menjejaki anak kesayangannya itu.


Ok.... nak tau apa jadi dgn anak pakcik ni? pakcik-pakcik.... kalo nk tau, inilah punca kenapa anak pakcik tu hilang....

GAY (kahwin sejenis)

Sekarang tengah panas dan kecoh tentang isu mahasiswa kita yang nak tunjuk terror. Malahan sanggup menolak tepi urusan akhirat kelak. Apa ada hal kan? hidup sekali mati sekali.... tapi hidup kekal kt akhirat tu yg jadi hal tu. Sebabnya diaorg x rasa panas. cuba amik mancis then bakar tgn tu... aduh! sakitnya.... bodoh ke apa nk bkr tgn sendiri? hahahah.... bodoh kan bakar tgn sendiri? tapi lagi bodoh kalo dah belajar tinggi2 tapi x tau membezakan perkara baik buruk, halal haram. Xper.... nikmat dunia.... Lihatlah dunia aku sudah moden dan up to date dari korang2..... persetankan kata2 mufti dan alim ulamak. Kita bijak pandai ni boleh tentukan mana baik mana buruk kan? So lihat jela gambiran kt bawah ni.....


Alaaa.....kenapa wat majlis pernikahan ni kt oversea, kalo wat kt Malaysia nk jgk rakyat Malaysia ni gi majlis korang. Nak tengok sgt2 sbb x pnh tgk lg majlis pernikahan melawan arus camni.... hahaha....



So sweet.... kalo ada majlis tepung tawar lg best kan? biar aku simbah je muka ko tu dgn air tepung tawar tu kan...


Bahagianya.... selamat pengantin baru yer....


Lepas ni korang nk honeymoon kt mana? dh rancang ke blom? cepat2lah gi honeymoon takut kiamat dh semakin hampir atau malaikat maut dtg x sempat plak nk merasai nikmat dunia nanti..... :-)




No comments:

Post a Comment