Tuesday, January 31, 2012

ABSTRAK





Orang kata kalau tulisan, lukisan atau apa2 yg dpt diluahkan tetapi menghasilkan sesuatu yg abstrak, ini menunjukkan fikiran seseorang itu tgh berserabut atau org itu mempunyai pemikiran yg terlalu menyeluruh dan berbagai2 dan tidak optimis terhadap sesuatu perkara...... betul ker? Arini tetiba aku rasa nk tkr background blog aku ni kaler2 pelangi yg mcm water kaler tu... Hasilnya kira macam ala2 abstrak jgklah. Ini dikira sebagai pemikiran berserabut jgk ker? tp keadaan ni bersifat sementara jer sbbnya aku tau yg sememangnya aku bkn dr jenis org yg mcm tu. May be ada elemen2 dari luar yg membuatkan gangguan kpd pemikiran aku yg sgt optimis kepada sesuatu pada tika dan saat ini sehingga membuatkan pemikiran optimis aku tu sedikit terganggu serta berarak menjadi serpihan2 zarah yg banyak serta tidak kompleks.

Orang kata, kenangan yang indah tu kita kena simpan elok2 simpulkannya dgn rapi supaya kita boleh tersenyum semula di kemudian hari. Manakala kenangan yang pahit tu kita kena simpan juga dan jgn dibuang sbb ia boleh dijadikan pengajaran. Itu adalah sesi pembelajaran utk setiap org bg mematangkan pemikiran. Jika xde yg pahit semestinya tidak akan hadir kemanisan dan keindahan kan. Yang pahitlah mengajar kita untuk terus belajar dan mencari lagi kemanisan, keindahan dan kebahagiaan dalam kehidupan.

So segala kenangan2 yang pahit dan manis dalam kehidupan seperti sebuah buku rujukan untuk kita jadikan panduan hidup menghadapi kehidupan di masa depan (yang utamanya adalah al-qur'an dan sunnah). Atau boleh kita katakan ibarat sehelai kain putih yang telah tercorak didalamnya sebuah coretan yang mungkin mencorakkan keindahan ataupun keburukan. Sekian terima kasih......

Coretan dari : juanz pengembara kehidupan


Sheila Majid — Hitam Putih Kehidupan

Lyrics:
Lihatlah sekitar alam
Dunia luas terbentang
Langit tinggi kebiruan
Pohon-pohon kehijauan
Hembusan bayu yang menyegarkan

Dengarkan di sana-sini
Beburung riang menyanyi
Berbunga aneka warna
Sumber kedamaian jiwa
Mensyukuri nikmat Maha Esa

Begitu berharga kehidupan ini
Bagi mereka yang tahu menghargai
Mengapa terdorong oleh perasaan
Kalau turutkan hati diri menjadi korban

Tiada yang dapat lari dari masalah diri
Hadapi lah dengan tenang
Tiap cabaran yang datang
Atasinya dengan keimanan

Sekadar buat renungan
Untukmu teman tersayang
Hitam putih masa depan
Sendirian menentukan
Hidup ini usah persiakan


UNTUK MENDENGAR DAN MEMUAT TURUN LAGU SILA KLIK --->>>
Sheila Majid - Hitam Putih Kehidupan.mp3

2 comments: