Wednesday, February 27, 2013

MENGOMEL PASAL KERJA

Assalammualaikum....

hai...hai...hai... petang Rabu yg indah sgt menggembirakan dgn bebanan tugas yg semakin lama semakin banyak... seronok tau bekerja ni. Dah lama aku x mengomel2 sendirian. Sebenarnya xde idea dan xde apa yang dikongsikan kepada umum berkenaan kisah hidup seorang pengembara jalanan mcm aku ni. Dah kebetulan cite psl bebanan tugas ni aku nk cite psl keje aku yg selama ni aku buat. Ok... sebenarnya sejak dibangku sekolah lg aku dh buat bermacam2 kerja termasuklah keje sbg tukang cuci kereta, jual burger, jual roti john kt pasar malam, pastu tolong bapak aku keje kontrak. Bapak aku dulu seorang kontraktor yang berjaya sebelum dia retire sbb dah tua. So lps abes SPM tu bapak aku bg option kt aku samada nk teruskan follow bapak aku jadi kontraktor ataupun nak sambung blaja? dlm kepala otak aku yg masih muda remaja time tu aku fikir nk enjoy sbb aku sedar kalo aku pilih jalan sebagai kontraktor aku takkan dpt enjoy sbb dunia kontraktor x sama dgn dunia atau kerjaya org lain. Memang akan bz dan kena serius dlm bidang tu. So aku memilih utk sambung blaja yang kebetulan time tu mmg aku dh dapat pun tawaran utk sambung blaja di IPTA. Maka dgn pilihan yg aku pilih tu, aku meneruskan pembelajaran ku....

Setelah beberapa tahun aku di IPTA, maka tamatlah sudah pengajian ku dalm bidang Civil Engineering. Aku mencuba nasib bekerja sementara di bandar metropolitan sebagai Mat Despatch Lembah Klang, pastu berhenti.... keje plak dgn company fire fighting kt Subang, pastu berenti lagi, keje plak dgn company construction kjp, pastu berenti lg..... sambung blaja full time. Abes je blaja keje lg dgn company construction kjp pastu dpt tawaran keje kt tpt keje aku skng ni dan kekal sehingga ke arini.... Bapak aku plak apa cer ek? haaaa.... bapak aku dulu still maintain dgn company dia, tp sepanjang aku keje merepek2 tu aku still tolong dia dr segi dokumen, runner, dan weekend kdg2 ada tolong dia wat keje sekali. Tapi skang bapak aku tu mmg dah stop terus jd kontraktor sbbnya? aku yg suruh dia stop sbb dh tua. Adik beradik aku yg lain pun dah ada keje tetap memasing. So tiap2 bulan setakat nk tanggung dia mkn n bg duit poket tu cukuplah.... company still ada lg cuma bg org lain run sket2 bg aktif jer....

Begitulah cite aku serba ringkas..... so skng ni aku keje makan gaji jer. Bapak aku plak hanya berkebun. Makan minum dia anak2 dh boleh tanggung so dia boleh silat canggung kt umah. Turn aku plak struggle menyara diaorg. Rotatelah plak kan... itulah namanya hidup. Kemudian hari mudah2an aku plak jadi camtu dan berharap zuriat aku xdelah hantar aku ke rumah pusat jagaan org2 tua. Mintak dijauhkanlah.... fuhh....fuhhh...fuhhh... !!!!  hahaha....


4 comments:

  1. haha..ayah dh boleh silat canggung kt umah..hehe..bagus semua anak2 dia..dh berjaya..jge ayah elok2 ye :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks.... dh nama pun anak kan..... :-)

      Delete
  2. cakap kat ayah tak yah lah bersilat ...letih jugak tu..
    hehehehhehe....

    ita je takde orang nak tanggung..huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai je yg nk tanggung ita, tp ita yg memilih hidup utk tidak ditanggung oleh mana2 pihak.... kecuali PTPTN kot.... hahaha....

      Delete